Erica (Tradate, Italië, 1979) studeerde fysica aan de universiteit van Como (Università degli Studi dell’Insubria). Ze behaalde haar doctoraat in de fysica in 2009. Tijdens haar studies werkte ze ook in het Gran Sasso ondergronds laboratorium, in het kader van internationale experimenten die de natuur van deeltjes (zoals de neutrino) onderzoeken. In het jaar 2009 begon ze te werken voor het Institute of Reference Materials and Measurements of the Joint Research Centre in Geel als postdoctoraal onderzoeker. Sinds 2014 is ze als vakdidactisch onderzoeker werkzaam bij de Groep Lerarenopleiding, Secundair Onderwijs van de UC Leuven-Limburg. Binnen AstroSounds is Erica bezig met het ontwikkelen van de didactische en educatieve lespakketten, met de sonificatie van de sterrengeluiden en met de algemene opvolging van het project.
Erica Andreotti
Frank Duchêne
Muziekproducer Frank Duchêne werkte al met sterren in de pop, rock en klassieke muziek, en nu zoekt hij samen met het AstroSoundsteam hoe goed we de geluiden van echte sterren van elkaar kunnen onderscheiden.
Frank studeerde Beeld-Geluid-Montage aan het RITS, werkte bij VRT Radio en Galaxy Studios, richtte mee Hooverphonic op en produceerde vervolgens tal van artiesten.
De liefde voor klank, muziek en het vertellen van verhalen vormt de rode draad in zijn carrière, waardoor je zijn werk kan horen in muziekproducties, luisterspelen en podcasts. Hij is sinds de oprichting van PXL-Music lector Productieanalyse en coördineert er de internationale initiatieven.
Het was een gesprek met astero-seismologe Dr. Katrien Kolenberg dat hem aanvankelijk inspireerde tot ‘sterrenmuziek’ voor leerlingen in het lager en middelbaar onderwijs als onderdeel van het STrOOM-project. Het was opnieuw Katrien Kolenberg die hem uitnodigde om deel te nemen aan het AstroSounds initiatief om samen met de andere partners de link met muziek te onderzoeken.
Renaat Frans doceert fysica, vakdidactiek fysica en STEAM aan de lerarenopleiding van UC Leuven-Limburg (UCLL). Hij is medeoprichter van het Expertisecentrum Art of Teaching (AoT), een onderzoekseenheid gericht op een goede vakdidactiek voor leraren. Het centrum richt zich op disciplinair en interdisciplinair onderzoek: hoe kunnen concepten uit kunst en wetenschappen elkaar versterken, hoe ziet goed STEAM-onderwijs eruit, hoe kan men hedendaags onderzoek in de klas brengen? De groep is betrokken bij verschillende EU-projecten zoals iMuSciCA (een project over muziek, fysica en engineering waar we verantwoordelijk zijn voor de STEAM-Pedagogie), Quantum SpinOff (vakdidactiek moderne fysica en de link met high tech toepassingen), Ark of Inquiry (onderzoekend leren) en Rayuela (weerbaar omgaan met ICT). De groep beheert een Educational Design Studio die verantwoorde (inter)disciplinaire leermiddelen ontwikkelt zowel offline zowel als online. Elk jaar komen vele leraren voor verdere professionele ontwikkeling naar het centrum. De groep doet ook aan Science Outreach zoals in AstroSounds, waarbij leerlingen en burgers leren luisteren naar trillende sterren. Renaat Frans en leden van zijn groep geven lezingen op vele nationale en internationale conferenties over STEM-onderwijs. De groep is ook partner van ESERO Belgium.
Renaat Frans
Katrien Kolenberg is sterrenkundige (astrofysica), STE(A)M-coördinator en manager van ESERO-Belgium (European Space Education Resource Office) coördinator aan de KULeuven. Ze is professor astrofysica aan de Universiteit Antwerpen en de VUB.
Nadat ze in 2002 haar doctoraat in de astrofysica behaalde aan de KULeuven, deed Katrien onderzoek aan de Universiteit van Wenen en aan het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Op elk van deze haltes kreeg naast de sterrenkunde ook steeds de kunst een plek in de agenda.
Katriens wetenschappelijke onderzoek situeert zich op het gebied van stellaire astrofysica, in het bijzonder veranderlijke sterren en asteroseismologie (de fysica van trillende sterren).
Katrien is gepassioneerd door wetenschap en kunst, astronomie voor ontwikkeling, en innovatieve/artistieke wetenschapscommunicatie en -educatie wereldwijd. In deze context maakte ze al lang geleden de brug van de data van trillende sterren naar het geluid dat ermee kan worden geassocieerd, en ontdekte de (overtuigings)kracht van multisensoriële data-exploratie. Katriens samenwerking met Wanda Diaz Merced, die sonificatie gebruikt en bestudeert, inspireerde haar om sonificatie-technieken te gaan “fine-tunen” voor pulserende sterren. Daar waar sterrengeluiden al vaak werden gebruikt voor wetenschapscommunicatie, werd nooit grondig onderzocht hoe krachtig de sonifcatie-methode is voor data-analyse binnen de asteroseismologie (en bij uitbreiding andere vakgebieden). De AstroSounds-samenwerking laat toe om dit op grotere schaal te gaan onderzoeken, door het publiek naar sterren te laten luisteren!
Katrien Kolenberg
Jeroen op den Kelder
Jeroen is een echte Limburger-Wereldburger. Na een intro in de fotografie besloot hij in 2012 zijn passies te combineren met een opleiding ‘Toerisme en Recreatiemanagement’. Deze werd in 2015 succesvol afgerond met een stage bij ‘voluntourism’ organisatie ‘Big Beyond’ in Oeganda. Verliefd werd dit opgevolgd door enkele maanden bij de Hamar in Ethiopië. Na een half jaar in Spanje als au pair keerde hij terug naar de thuishaven op zoek naar een uitdaging met genoeg diversiteit voor zijn eeuwige honger.
Diversiteit werd gevonden bij de UCLL waar hij de groep vakdidactiek in 2017 is binnengerold en zich als autodidact verder ontwikkelt. Voor AstroSounds werkt hij aan het design en ontwikkeling van de website & bookwidgets. De creatie van digitale omgevingen en beelden zijn een ware creatieve uiting. De analyse en omvorming van de lichtflux van de sterren naar geluid maken zijn inbreng tot een divers geheel.
Lise Verbraeken studeerde in 2015 af als technisch natuurkundige. Tijdens haar opleiding ontwikkelde ze bij het Studiecentrum voor Kernenergie (SCK CEN) een detectiesysteem voor neutronenspectra.
Ondertussen geeft Lise al een vijftal jaar practica fysica aan de Universiteit Antwerpen. Daarnaast ging ze vanaf 2021 ook aan de slag als vakdidactisch onderzoeker voor STE(A)M projecten aan de UC Leuven-Limburg. Binnen het AstroSounds project combineert ze, als fluitiste, haar passie voor muziek en fysica met de sonificatie van sterrengeluiden en de ontwikkeling van didactische pakketten.
Lise Verbraeken
Katrien Vyvey
Katrien werkte 10 jaar als doctoraal en post-doctoraal onderzoeker in het Instituut voor Kern- en Stralingsfysica van de KULeuven, waar ze ook haar doctoraat behaalde (2001). In 2003 was ze visiting fellow aan de Australian National University te Canberra, Australië. Daarna bekleedde ze als doctor-assistent een onderwijsfunctie aan de KULeuven-Campus Kortrijk. Ze specialiseerde zich verder in de didactiek van het fysica- en wetenschapsonderwijs als lerarenopleider fysica en vakdidactisch onderzoeker aan de Thomas More hogeschool. Sinds 2018 vervoegt ze het vakdidactisch centrum van de UC Leuven-Limburg. Daar werkt Katrien aan Vlaamse en Europese projecten rond fysica-, wetenschaps-, STEM- en STEAM-onderwijs. Hierin staat het zinvol verbinden van verschillende disciplines via een interdisciplinaire vakdidactiek centraal. Binnen AstroSounds staat Katrien mee in voor de inhoudelijke ondersteuning van het project en het ontwikkelen van de didactische en educatieve pakketten. Ze is ook de officiële contactpersoon van AstroSounds.